اگرچه تنوع تولید صنایع دستی از نظر کارشناسان همواره به‌عنوان یک امتیاز برای ایران در نظر گرفته شده اما واقعیت این است که بازار این هنر در داخل و خارج کشور پررونق نیست. براساس آخرین آمارهای منتشر شده ایران رتبه سی‌ام در صادرات صنایع‌دستی را دارد. هفته صنایع دستی فرصت خوبی است تا مسئولان کشور برای حل مشکلات تولید و فروش و صادرات صنایع دستی راهکارهایی بیندیشند.

در حال حاضر درآمد ارزی ایران از حجم تجارت جهانی در حوزه صنایع دستی تنها نیم میلیارد دلار است، این موضوع در حالی است که در سال 73 خورشیدی تنها صادرات فرش ایران 1.6 میلیارد دلار بوده که با احتساب سایر صنایع دستی این رقم به 1.67 میلیارد دلار می‌رسید و تا امروز باید حداقل 5 میلیارد دلار از حجم تجارت جهانی صنایع دستی متعلق به ایران می‌شد، درحالی‌که تولید ناخالص داخلی ایران از صنایع دستی، اکنون 4.8 تا 5 درصد است.

در این میان، چشم‌بادامی‌های شرق دور هم فرصت را غنیمت شمرده‌اند و صنایع دستی ایران را با نقش‌ها و فرم‌های ایرانی می‌سازند و به کشورهای گوناگون جهان از جمله ایران صادر می‌کنند تا نه‌تنها گردشگر خارجی، بلکه همین خود ما برای داشتن یا هدیه کردن، صنایع دستی ایرانی ساخت چین را برگزینیم.

شاید پیش از ما کسانی تصمیم‌شان را گرفته باشند که ما را از جاده ابریشم حذف کنند و سرقفلی آن را دو دستی به راهبانان چینی انتهای سوی جاده هدیه بدهند. شاید هم عده‌ای بر دروازه‌های راهبانان ایرانی جاده ابریشم قفل زده باشند و بر آن قفل‌ها وردی هم خوانده باشند اما به نظر نمی‌رسد قفل‌هایی که بر سرنوشت دست‌ساخته‌های مردم ایران‌زمین خورده، کلید نداشته باشد.

منبع: فرصت امروز