مسابقه تخته نرد سنندج

سرویس خبر کوردکالا: اولین دوره مسابقات ورزش فکری تخته نرد در قالب چهارمین دوره المپیاد ورزشی محلات در سنندج به همت شورای شهر و شهرداری این شهر برگزار شد.
در این مسابقات که مورد استقبال علاقه مندان به این ورزش فکری از تمامی سنین قرار گرفت، به مانند بازی های رایج فکری دیگر همچون شطرنج، شرکت کنندگان در محیطی سالم و در چارچوب قوانین به رقابت پرداختند.

غریب سجادی رئیس شورای شهر سنندج در آیین افتتاحیه اولین دوره این مسابقات گفت: بازی تخته نرد یکی از بازی‌هایی است که نشان از هویت و نیاز فرهنگی استان کردستان دارد.

وی با بیان اینکه در فرهنگ و تاریخ همیشه سلامت روح و روان و جسم انسان رابطه مستقیم داشته است، عنوان کرد: جامعه سالم نیازمند ورزش است و انسان سالم با ویژگی‌های خاص خود نیازمند بستر سازی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری است.

طی سالیان قبل مشابه این مسابقات در شهرهای مختلف از جمله تهران، شیراز، گیلان و کرمانشاه با مجوز برگزار شده است.

 

تلاش مسئولان برای رفع موانع توسعه بازی تخته نرد در سنندج

مجید شاه ویسی نایب رئیس شورای اسلامی شهر سنندج فروردین ماه امسال در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کُردستان گفته بود که شهر سنندج، قطب اصلی ساخت تخته نرد است که متأسفانه زمینه صادارت آن تاکنون فراهم نشده و در صورت رفع مشکل این بازی فکری و صادر کردن این صنعت، از لحاظ اقتصادی می‌تواند سودآوری مناسبی برای این شهر داشته باشد.

براساس آنچه پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر سنندج منتشر کرده، شاه اویسی در پایان این جلسه، از نظر مساعد نماینده ولی فقیه کردستان در ارتباط با لزوم رفع ممنوعیت صادرات تخته نرد، تشکر و خواستار پیگیری مجدانه این موضوع شده است.
زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز سال گذشته در جمع فعالان اقتصادی حوزه صنایع دستی و گردشگری کردستان قول داده بود که به شخصه بحث فروش و صادرات تخته نرد را بررسی کند، چراکه آن را یک هنر و صنعت دست ارزشمند می داند که می تواند برای این استان تولید ثروت کند و نباید یک سری اعتقادات مانع تولید ثروت برای این استان بیکار شود.

محمدنجیب اداک رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی سنندج نیز در این جلسه عنوان کرده بود که با وجودی که تخته نرد از صنایع دستی ارزشمند کردستان است اما صادرات آن در واژگان قانون اساسی جایی ندارد و در حالی صادرات تخته‌نرد ممنوع شده است که واردات چینی این مصنوعات دستی از چین آزاد است.

براساس آمارها و مشاهدات بازار، تخته نرد چینی به صورت عمده و به عنوان مصنوعات چوبی وارد ایران می شود ولی گمرگ کشور اعلام کرده  طبق سیاست‌های که به این سازمان ابلاغ شده و بر اساس “استفتاء بعمل آمده از دفاتر مراجع تقلید” فروش و نگهداری تخته نرد منع قانونی دارد و صادرات و واردات آن ممنوع است.

ایران یکی از خاستگا‌ه‌های اصلی بازی تخته‌ نرد به عنوان یکی از کهن‌ترین بازی‌های جهان است و شهر سنندج با بیش از یک قرن سابقه تولید در زمینه تخته نرد شهرت جهانی دارد و صدها هنرمند در این شهر مشغول ساخت این محصول هنری-فکری بوده و از این طریق امرار معاش می کنند.